Aktivnosti
Projekt „Mali znanstvenici u Pužekima“
25. Lipanj, 2025.Djeca starije vrtićke skupine „Pužeki“ su kroz cijelu pedagošku godinu uz svoje odgojiteljice Lidiju i Andreju bili pravi „mali znanstvenici“. Tema projekta proizašla je iz interesa djece nakon što smo u skupini izveli pokus „Zmija od sapunice“. Kod nekoliko dječaka uočeni su specifični interesi za pokusima i istraživačkim aktivnostima.
Ciljevi i zadaće projekta:
§ usvajanje vještina potrebnih za razvoj kritičkog mišljenja i samostalnog donošenja zaključaka o činjenicama koje nas okružuju.
§ usvajanje tehnika i znanja potrebnih za samostalno istraživanje.
§ poticati eksperimentiranje i učenja na osnovi pokušaja i pogrešaka.
Projekt je započeo razgovorom s djecom o tome što je znanost i tko su znanstvenici. Djeca su izražavala svoje ideje, pitanja i želje što žele istraživati. Kroz razne aktivnosti usvajali smo nove spoznaje o vodi i njezinim stanjima (tekuće, kruto, plinovito), magnetima, svjetlosti i sjeni, provodili smo razne pokuse kao što su vulkan, miješanje boje, istraživali statički elektricitet, zvuk, kosine i sl. U sobi dnevnog boravka oformili smo istraživački centar “Mali znanstvenici”.
9. Studenog obilježili smo Međunarodni dan izumitelja upoznajući hrvatske i svjetski poznate izumitelje i izume koje su oni osmislili i izumili.
Posjetile su nas dvije majke iz skupine, gđa Maja Smrekar i gđa Petra Frgec koje su s djecom izvele razne pokuse. Ovim putem im zahvaljujemo što su za nas pripremile izvrsne pokuse.
Djeca su se toliko uživjela u znanost i ulogu znanstvenika da smo se odlučili i da ćemo se kostimirati u male znanstvenika na fašničkoj povorci kroz Stubake.
Kroz projekt djeca su:
§ razvijala sposobnost postavljanja pitanja i izražavanja znatiželje
§ učila osnovne pojmove vezane uz znanost (npr. topljenje, isparavanje, privlačenje)
§ razvijala finu motoriku, pažnju i sposobnost logičkog zaključivanja
§ izgradila pozitivne stavove prema učenju i istraživanju
Projekt je uspješno realiziran – djeca su pokazivala veliko zanimanje, aktivno sudjelovala i nastavila eksperimentirati i nakon strukturiranih aktivnosti. Nastavit ćemo poticati ovakav način učenja kroz igru i istraživanje.
Odgojiteljica Andreja Očko Krušelj
Projekt NMK u skupini Pužeki
23. Lipanj, 2025.Starija vrtićka skupina „Pužeki“ sudjelovala je u međunarodnom projektu Naša mala knjižnica. Projekt NAŠA MALA KNJIŽNICA usmjeren je na promicanje čitanja među djecom vrtićke i školske dobi. Knjige koje projekt donosi pomno su probrane i prilagođene uzrastu djece.
Projekt NMK nudi moderne slikovnice priznatih autora i ilustratora. Uz šest slikovnica dolaze i tematske kreativne knjižice koje zanimljivim zadacima i likovnim izazovima potiču djecu na stvaranje i izražavanje, razvoj svijesti o sebi i svojoj okolini, stvaranje vlastitog mišljenja i jačanje identiteta.
Koordinatorice projekta u skupini „Pužeki“ su odgojiteljice Lidija Kapac i Andreja Očko Krušelj. Sve slikovnice iz ovogodišnjeg projekta povezali smo u cjelinu upravo stavljajući naglasak na razvoj socio-emocionalnih kompetencija.
Nakon početnog čitanja slikovnice „Na čičak“ i tijekom razgovora s djecom primjećujemo da lakše i gotovo bez problema verbaliziraju primarne emocije (sreća, tuga, strah iznenađenje, gađenje) nego sekundarne emocije (neugoda, ljubomora, krivnja, ponos). Sekundarne emocije su djeci teže razumljive i vrlo ih često miješaju s drugim emocijama. Stoga smo, planirajući daljnje aktivnosti, odlučile veći naglasak dati upravo osvješćivanju sekundarnih emocija. Autorica u slikovnici „Na čičak” slikovito prikazuje kako je dječak nekoliko puta imao čvorove u želucu i srcu. To nas je potaknulo da s djecom raspravimo na koje načine možemo izražavati emocije.
Navodili smo situacije u kojima smo ispoljavali različite osjećaje. Izrazili smo se izrađujući plakate. Djeca lijepe čvorove na onaj dio tijela u kojem su nekada osjetili reakciju na određenu emociju. Govore na koji način proživljavaju koju emociju, kako nekada i tugu i strah osjećaju u srcu. Jedan dječak govori da on tugu osjeća u grlu, kada je toliko tužan da ga grlo steže i ne može govoriti. Sram osjećaju u obrazima kada se zacrvene. Nemir osjećaju u želucu, a neki u koljenima. Zanimljivo je bilo kada je jedna djevojčica izjavila da u glavi nekad osjeća da joj je „pun kufer svega“.
Slikovnica nam je također bila odličan poticaj za razgovor o osjećaju ponosa kada učinimo ili naučimo nešto što nam je jako važno, čime razvijamo osjećaj samopouzdanja. Djeca su uvježbavala tehniku vezanja vezica kroz predloške koje smo izradili, a zatim su vezivali vezice jedni drugima.
Igrali smo razne igre, modelirali smo izraze lica plastelinom, crtali ih u pijesku, likovno se izražavali.
Tristan: „Ponosan sam jer sam naučio čitati.“
Gabi: „Zabrinutost je kad se roditelji brinu da se nešto ne dogodi njihovoj djeci.“
Petar: “Čvor u trbuhu možeš osjećati kad se bojiš.“
Ema: „Ljuta sam kad me netko pobijedi u igricama.“
Marta: „Tjeskoba bi mogla biti kad ti je nešto teško.“
Potičemo djecu na trud i upornost, usvajamo tehniku vezanja vezica kroz razne poticaje, pomažemo jedni drugima, pri tom usmjeravamo djeci pažnju na promišljanje o tome kako smo se osjećali kada smo uspjeli u tome. Kroz takve primjere možemo sa djecom raspravljati o osjećaju sigurnosti u sebe i samopouzdanju, osjećaju ponosa kada nešto naučimo. Poticale smo djecu da nam ispričaju neke svoje strahove od neuspjeha i tako dobile uvid u njihova razmišljanja. Upitale smo ih da li su uspjeli pobijediti svoj strah i kako su se tada osjećali.
Slikovnica „Djevojčica i medo“ je na djecu ostavila dubok dojam. Razgovarali smo što je medo značio djevojčici te jesu li i oni imali ili još uvijek imaju plišanca ili igračku koja im je najdraža. Dogovorili smo se da će u vrtić donijeti svoje plišance i predstaviti ih jedni drugima te opisati zašto su im oni toliko važni. U skupini smo tijekom čitanja slikovnice provodili i pripremne aktivnosti za CAP – program prevencije zlostavljanja djece, a slikovnica “Djevojčica i medo” nam je uvelike pomogla približiti djeci pojmove siguran, jak, slobodan jer smo zajedno spoznali da se uz naše plišance ili drage prijatelje osjećamo sigurno baš kao i djevojčica iz priče uz medu.
Slikovnica „Pe pita o rođenju” ohrabruje otvorenost, empatiju i razumijevanje. Djeca imaju priliku razgovarati o osjećaju ljubavi i zaljubljenosti, ali i osjećaju ljubomore dolaskom novog člana u obitelj.
Kroz slikovnicu „Gdje si pronašla moj ključ” ističemo pojam empatije, pomaganja jedni drugima, kako tražiti pomoć kada smo u nevolji. Razgovaramo što znači hrabrost te kako se osjećamo kada smo hrabri, a kako kada nam nedostaje hrabrosti, što činiti u tim trenutcima.
Slikovnica „Gospodin Njokić i jedrenjak“ bila nam je poticaj za razgovor o osjećaju usamljenosti, strahu od novoga i prijateljstvu, zajedništvu.
U garderobi smo uredili posebni čitateljski kutak za roditelje u kojem smo opisali projekt Naše male knjižnice. Nakon svake pročitane slikovnice redovito smo izvještavali roditelje o aktivnostima koje smo proveli, dječjim izjavama, likovnim radovima, predstavili smo svaku slikovnicu. Važno nam je iznova naglašavati korist čitanja djeci, ali i pomoći roditeljima kako odabrati kvalitetnu slikovnicu.
Odgojiteljica Andreja Očko Krušelj